Dressyrpassen igår

Igår red jag två dressyrpass. Ett på Paris och det andra på Bubblan. 
 
Först började jag skritta Paris på långtygel. Efter ett tag började jag försiktigt ta tyglarna. Hon var riktigt seg, faktiskt aldrig varit med om en segare häst. Hon vägrade gå på tygeln och jobba med bakbenen. Satt trots allt med sporrar och långt spö men det var aldrig någon reaktion. Riktigt irriterande! Jag hade suttit och jobbat med tempot och formen, men hon vägrade samarbeta och tillslut gav jag bara upp och satt av och släppte in henne i boxen. Det ridpasset var väl bara på 30 minuter eftersom inget funkade. 
 
Sen sadlade jag av Paris och gick och hämtade Bubblans alla grejer. 
 
Hos Bubblan var det iallafall lite reaktion. Där red jag både med sporrar och spö men efter ett tag struntade jag i att använda spöt och hade då bara sporrar. Här var det helt annorlunda. Hon var så himla samarbetsvillig. Formen satt klockrent och framåtbjudningen var helt underbar. Vilken häst säger jag bara! Galoppen var underbar och man kände verkligen hur hon jobbade med bakbenen. Ett riktigt lyckat dressyrpass var det. 
 
Nu märker man hur olika hästar är. Ena är inte alls samarbetsvillig och tvärtom. 
 
 
 
//Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0